Криза във Volkswagen: Губи ли Оливeр Блумe подкрепа?

Изявления на източници, близки до фамилиите Porsche и Piëch, предполагат, че Блуме трябва скоро да покаже резултати – защото подкрепата за него изглежда намалява

Пламен Георгиев,
Оливер Блуме

, Volkswagen

Оливер Блуме (в дясно), ID. GTI Concept

Н а практика властта и влиянието на шефа на VW винаги са свързани с връзката му със семействата Porsche и Piëch – без подкрепата на влиятелните собственици нищо не може да се постигне. Както е добре известно, ситуацията в германската автомобилна индустрия, и по-специално във VW, в момента не е лесна.

С решението за прекратяване на двойната роля на Блуме в Цуфенхаузен и Волфсбург в началото на годината, предстои радикална промяна и човек е логично да помисли, че нещата сега ще бъдат по-спокойни, докато новите структури не бъдат въведени.

Въпреки това, във времето, в което Блуме се оттегли от поста изпълнителен директор на Porsche, официално по негово собствено искане, за да се концентрира върху Групата, скорошен репортаж във вестник Handelsblatt предизвиква фурор, тъй като моментът на изявленията, направени там, е експлозивен.

Твърди се, че подкрепата за Блуме сред семейства Порше-Пийх се разпада. „Семейството е ужасено от състоянието на цялата Volkswagen Group“, цитира в статията „близък съветник на семейството“.

Относно работата на Блуме като шеф на VW се казва: „Много неща трябва да се променят.“ Досега Блуме се радваше на силна обществена подкрепа от семействата и дължи много на добрите си отношения с клана Порше-Пийх.

В разговор с Handelsblatt друг независим източник твърди, че настроението се е променило. Официално обаче Порше и Пийх подкрепят своя топ мениджър: говорителите на семейството и VW Group категорично отхвърлят информацията на изданието.

Истината вероятно е някъде по средата – на работата на Блуме се гледа критично, но той също така не е критикуван открито. Едно е ясно: Porsche се превърна от огромна машина за печалба в причина за безпокойство, като възвръщаемостта напоследък е едва 0,2%. Твърди се, че това е коствало доверието на семействата.

„В ретроспекция, електрическата стратегия на производителя на спортни автомобили се счита за грешка от собствениците“, се казва в статията.

Ситуацията е напрегната и на групово ниво. Блуме не обвинява фактори като пазарното представяне в Китай или Северна Америка, тъй като това отчасти се дължи на политическата ситуация. Важният „кръг на планиране“, в който висшето ръководство на групата решава всяка есен за използването на заводите за следващите пет години и по този начин за инвестиции на стойност милиарди, обаче отново може да не бъде завършен навреме.

Споразумение през ноември се счита за невъзможно, но решение все още се смята за възможно през декември – въпреки че и това не е сигурно. Според източници от надзорния съвет, липсват „надеждни критерии за вземане на решения“, което е по вина на ръководството.

Друг момент: говори се за „несигурност относно бъдещата платформа SSP“. Това е платформата, върху която ще се базират модели като електрическия Golf от Волфсбург към края на десетилетието. Ако платформата не дебютира навреме (както беше случаят с PPE), това може да има сериозни последици за завода във Волфсбург. Производството на Golf с двигател с вътрешно горене ще бъде преместено в Мексико, така че Волфсбург да е готов за ID. Golf. А ако това се случи по-късно, основният завод ще бъде в лошо положение.

Освен това, според друг репортаж на Handelsblatt, се твърди, че четирите големи завода на VW в Германия, включително Волфсбург, Емден, Цвикау и Хановер (VW Commercial Vehicles), „изостават от целите си за разходи“. Настоящите мерки за строги икономии на борда, които са предназначени да избегнат затварянето на заводи, очевидно сега се разглеждат критично от двете семейства.

Възможно е зад това да се крие по-дълбок конфликт. Изявленията в материала показват, че семействата виждат наследството си от милиарди евро под заплаха и затова гледат критично на важни бъдещи проекти с първоначални високи инвестиции.

„Те изпитват отвращение към PowerCo, Cariad и Rivian. Всичко, което струва много пари и би могло да намали дивидентите, е трън в очите на семействата“, цитира източници Handelsblatt.

Източник на статията: electrive.com

Volkswagen Оливер Блуме